Warcraft 3 TFT
Nový příběh a Arthasův comeback
Staré
mršce Arthasovi a Illidanovi nestačily vyčerpávající mohutné bitvy při
invazi Plamenné legie a hned se pustili do dalšího dobývání. Tentokrát
společně chtějí najít místo, kde se v kusu ledu chladí vůdce nemrtvých
Ner'zhul. Kdo jej osvobodí, získá neuvěřitelnou moc. Charismatický
Arthas cestou naverbuje Krvavé elfy, zláká na svou stranu rasu Naga, na
závěr si to rozdá jak s těmi hodnými, tak s těmi zlými a stejně
vyhraje. Závěrečná animace tak rozhodně světu nedává naději, že ho
čekají pohodové slunné dny, a hráčům zase dává naději, že by někdy v
budoucnu mohlo přijít pokračování.
Příběh se ze začátku – v kampani za Noční elfy – rozjíždí jen pomalu, ale s příchodem Krvavých elfů, kteří de facto suplují lidi, a závěrem za nemrtvé se vyprávění děje i zábavnost misí podstatně zvedne a nastartuje zhruba čtyřicetihodinovou porci hratelnosti, která se v dnešních RTS najde málokdy. Tentokrát si Blizzard tolik nevypomáhá animovanými intry, ale v rámci jednotlivých misí prostřednictvím vidin a retrospektivního vzpomínání jednotlivých hrdinů posouvá příběh dál.
Orkové à la Diablo
V téměř pětadvaceti nových misích se Orkové mihnou jen příležitostně,
jenže – což hru konvertuje do žánru RPS – mají Orkové svou vlastní
samostatnou kampaň plnou tradiční diablovské řezby. Dva hrdinové
procházejí hlavní mapou, na níž postupně dostávají spoustu úkolů, které
je zavedou do nejrůznějších lokací, dungeonů a nových světů. Občasnou
výpomocí bývá rekrutování několika jednotek v neutrálních budovách.
Nicméně peníze se neválejí jen tak po zemi a stejně jako v Diablu
padají zlaťáčky z vykuchaných nepřátel nebo něco přihodí Orkové za
splnění jimi zadaných úkolů. Speciální schopnosti hrdinů mohou být
vylepšeny až čtyřikrát a kromě toho jim lze přidávat bodíky k základním
vlastnostem. Pamětníci si možná vzpomenou, že takto nějak měl původně Warcraft III vypadat. Co do nápaditosti je kampaň orků tím nejlepším, s čím Frozen Throne přichází.
|
RTS ve své současné podobě nemají moc možností přijít s něčím originálním a novým, ovšem Blizzard je Blizzard a opět skóruje – tentokrát v designu misí, který je nesrovnatelně lepší než v původní hře. Obtížnost mírně vzrostla; leckdy člověk narazí na misi těžkou, která je pak vystřídána misí zábavnou, nápaditou a taky mnohem lehčí. Kampaň za elfy se rozjíždí pomalým tempem, ale později střídá jedna nápaditá a originální mise druhou. Z těch nej úkolů by se dal vyjmenovat drtivý vpád démonů, kteří přicházejí prostřednictvím bran a nedá se proti nim skoro ubránit, nebo strhující bitva o klec, v níž je uvězněn Illidan. Na každé straně mapy stojí jedna základna, z níž v pravidelných intervalech vycházejí posily, které se uprostřed mapy bijí o klec. Kdo ji ovládá, na jeho stranu taky jede, a když dorazí do základny, vyhrál. V uzounkém kaňonu se na sebe z obou stran valí desítky jednotek, do toho přibíhají hrdinové a všichni se krásně mezi sebou řežou.
Povinné úkoly jsou prakticky v každé misi doplněny o ty nepovinné, vesměs ale nezbytné k tomu, aby šlo všechno hladce a člověk se s misí moc dlouho netrápil. Kdo bude pečlivě hledat, narazí i na bonusové úkoly a spoustu menších legrácek. Inu, Blizzard si s datadiskem opravdu vyhrál. Obecně byly mapy v kampaních sestaveny pro komornější bitvičky a málokdy člověk využije více než dvanáct bojových jednotek. Spousta úkolů se odehrává ve smradlavých a zatuchlých kobkách, přes které se hrdinové musí prokousat sami, nebo pouze se symbolickou pomocí hrstky jednotek.
Nové jednotky a hrdinové
Kromě nových hrdinů a jednotek přibyla do singleplayeru nová rasa
mořských potvůrek jménem Naga. Zatímco na počátku kampaně jim člověk
musí čelit, později si každý v několika misích vyzkouší, jaké to je,
ovládat přerostlé tisícileté želvy a zmutované mořské koníky s
trojzubci. Jelikož Naga žije na moři, leckdy je třeba použít lodě
rekrutované v neutrálních přístavech. Veskrze jde o občasné vylodění,
žádné velké námořní bitky se nekonají, ale opět je to další příjemná
změna.
Jako první z nových hrdinů přichází na scénu elfská Warden, mezi jejíž nejzajímavější vlastnosti patří vyvolání silného Avatara a teleportace na krátkou vzdálenost, bez které se mnohokrát v úvodní kampani neobejde. Lidský Blood Mage dokáže vysosat manu z nepřátel, ovšem jeho nejužitečnější a až přehnaně silné kouzlo přichází na šesté úrovni, kdy čaruje skoro nesmrtelného létajícího fénixe. Orkové dostali vynikajícího Shadow Huntera, který se hodí jakožto podpora obyčejných jednotek. Kromě přeměňování nepřátel na živočichy a léčení svých vlastních spolubojovníků je i umí učinit nezranitelnými. Poslední hrdina, obludný Crypt Lord, si libuje ve vyvolávání všelijakých broučků a kobylek a občas si pomůže napícháváním nepřátel.
Každá
rasa může nově stavět jakýsi obchod, kde hrdinové nakupují lektvary a
předměty, které si dříve museli pracně vymlátit z neutrálních potvor.
Kromě toho staré jednotky dostaly řadu zajímavých upgradů (třeba takový
Crypt Fiend se zahrabává pod zem, čímž se pro nepřátele zneviditelní).
Běžná bitva tak už nevypadá jako obyčejná mlátička mezi dvěmi stranami,
ale jako dýchánek čarodějů, kteří po sobě mrskají jedno kouzlo za
druhým. Samozřejmě, hrubá síla je taky občas třeba, ale datadisk je už
daleko více o čárách a správném využití speciálních vlastností a
schopností jednotek.
Multiplayer
Obecně nové jednotky ještě více zdůraznily přednosti i zápory
jednotlivých ras. Zatímco supersilného Mountain Gianta při hře po síti
využije málokdo (než se stačí postavit, člověk je už třikrát mrtvý),
spousta různých kouzelníků a další havěti blokující nepřátelské čáry se
výborně hodí proti zkušeným lidským soupeřům, kteří na určitých typech
kouzel staví svou taktiku, proti níž se dalo těžko bránit. Vyvážení
jednotek bude muset posoudit každý sám; třeba nemrtví dostali výbornou
podpůrnou mechanickou jednotku, jejíž zařazení do útočné skupiny dělá z
okolních potvor nesmrtelná monstra.
|
Výborná grafika, výborná hudba
I když se do grafiky moc nerýpalo a zůstala na stejné (a špičkové) úrovni jako v rok starém Wacraftu III,
těžko se mezi současnými RTS najde hra s tak pestrým ztvárněním
jednotek a originálními mapami. Nové potvory i hrdinové se opravdu
povedli a takový horský obr je už od pohledu sympatický drtič
nepřátelských vojsk. Singleplayerový design herního prostředí je
opravdu nádherný a perfektně vykresluje ponurost příběhu, která se
táhne už od úplného začátku. Zvukově je na tom Frozen Throne
rozporuplně – zatímco se v hudbě objevují nové motivy zkomponované
úplným géniem, namluvení anglické verze často připomíná komediální
seriál. Asi málokdo by mluvil s hlasem připomínajícím hlášení o
zpoždění vlaků na nádraží v té chvíli, když se dozví, že mu umřela jeho
životní láska a vše je ztraceno. V České republice se hra bude prodávat
jak v kompletně české verzi (přibližně za 800 Kč), tak ve verzi
anglické (přibližně za 1000 Kč). Obě jazykové mutace ale vyžadují
stejný jazyk původní hry, a tak se nedá levnější lokalizovaná verze
nainstalovat na anglický Warcraft III.
Hodnocení
Přestože cena mezi ostatními datadisky není zrovna nejlevnější, Frozen Throne
je po designerské stránce špičkovým kouskem a Diablem (nebo jiným
akčním RPG) říznutá orčí kampaň jenom potvrzuje, že v Blizzardu se rodí
geniální věci. Snad se někdy Blizzard pustí do druhého dílu Starcraftu nebo naváže na otevřený konec Frozen Throne… Možná je to ale zbytečné, protože tento datadisk je výbornou směsicí nápadů, originality a atmosférického světa Warcraftu, který dokončil to, co začalo před devíti lety původně jen jako vůbec první kopie Duny 2.